Spodziewane cuda: Chirurdzy w pracy

Oto książka o chirurgach napisana przez antropologa, etnologa. Przedstawia to jako książkę naukową dla laika, raportując w stosunkowo prostym języku badanie chirurgów, które może być przeprowadzone w analizie nawyków prymitywnego plemienia w dżungli. Autorka jest bardzo świadoma swojego antropologicznego i etnologicznego pochodzenia. Jej 25-stronicowa wstęp skierowana jest do etnologa zawodowego i opisuje jej zadanie w cytacie z Geertza: Problemem, aby przeformułować go w sposób prozaiczny, jaki potrafię, jest reprezentacja procesu badawczego w produkcie badawczym; etnografii w taki sposób, aby wprowadzić interpretację jakiegoś społeczeństwa … w zrozumiały związek, lub … jak sprawić, by autor-świadek znalazł się w opowiadanej przez siebie historii.
Dodaje dalej: Mój stosunek do badanych przeze mnie chirurgów jest przesądzony . Do tego dołączono notkę bibliograficzną, w której wspomniał o tym Zygmunt Freud. Ale nie ma jej definicji. Ponadto, jako dodatek do przedmowy, obszerna notatka stwierdza, że: Uczennice dobrej dziewczynki uczą się przecież porady swoich germańskich profesorów .
Następnie przychodzi sedno książki, koncentrując się na siedmiu chirurgach w anonimowym szpitalu. Następuje 60-stronicowa koda, omawiająca proces badawczy i sposób, w jaki autor rozpoczął badania.
Przy tak skomplikowanym ustawieniu scenicznym czytelnik naturalnie oczekuje poważnej analizy zadań chirurgów, tego, co robią, jak uczą i jakie są ich unikalne cechy, jeśli takie istnieją.
Zamiast tego mamy w istocie dzieło fikcji. Imiona i nazwiska chirurgów są fikcyjne, a każdy chirurg jest typograficzny na początku: Dr Johnson, wzorowy chirurg . Innym jest wzorowy (i paranoidalny) chirurg , trzeci to współczujący młody chirurg , a inni to nieuczciwy chirurg i dawny prima donna . Można podejrzewać, że znaczna część materiału w cudzysłowach jest również fikcyjna, jak na przykład stwierdzenie chirurga o otwarciu brzucha: Cholera! Cholera! Och, cholera, do diabła!
Zacząłem tę książkę ze szczerą nadzieją, że mogę przeczytać coś o życiu w chirurgii, które byłoby pouczające. Zamiast tego mam serię stereotypowych postaci, mających do czynienia z różnymi pacjentami i ze sobą nawzajem. Gdzieś wzdłuż linii jeden z chirurgów powiedział, że coś, co przydarzyło się pacjentowi, było cudem. Więc to nieco przepracowane słowo stało się tytułem książki. W nauczaniu jest niewiele, a mniej w nauce; organizacje zawodowe i samopomoc kształcenia ustawicznego są wymienione.
Nie ma tu nic na podstawową misję chirurgii – służyć chorym i cierpiącym. Dlaczego autor sądzi, że chirurdzy są odrębni od siebie , uzasadniając tym samym ten sam rodzaj badań, które można zastosować do plemienia na pustyni Kalahari. Aby dojść do takiego wniosku, czy uczony nie powinien badać innych lekarzy, pediatrów, psychiatrów, radiologów lub zwykłych neuroanatomistów. Pewne dowody na wyjątkowość chirurgów jako grupy jednorodnej kulturowo powinny być zaawansowane. Nie ma żadnego.
Ponieważ skoncentrowałem się na antropologii na studiach i przeczytałem wiele artykułów i książek na temat analizy zachowań w określonych grupach społecznych, mogę być nadmiernie stronniczy w przekonaniu, że ta praca cierpi z powodu poważnego błędu akademickiego Autorka nie udowadnia, że jakiekolwiek cechy i formy zachowania, które ona określa, są specyficzne dla chirurgów.
Interesuje ją na przykład fakt, że chirurdzy zamykają szeregi , gdy jeden z ich numerów jest zagrożony. Nie wspomina, że dotyczy to wszystkich grup zawodowych, w tym całego zawodu medycznego (na przykładzie American Medical Association), grup prawnych, a nawet wychowawców (reprezentowanych przez związki nauczycieli).
Czy jest coś, co można powiedzieć o tej książce. Pani Cassell podjęła próbę badań etnologicznych jednej grupy lekarzy. Chociaż powinna trzymać się metody naukowej i spojrzeć na pewne kontrole, aby scharakteryzować swoją zdefiniowaną populację, takie podejście nie jest pozbawione obietnicy. Chciałbym zaproponować pani Cassell, aby studiowała wszystkich lekarzy, razem wziętych, w szpitalu dla nauczycieli. Reprezentują rasę osobowości, rozmowy, aktywność, standardy i aspiracje nieco różniące się od podobnej grupy działającej w dużym ośrodku referencyjnym dla społeczności bez jakichkolwiek powiązań naukowych i badawczych. Byłby to etnologiczny kontrast w medycznym stylu życia i zachowaniach zawodowych, które miałyby nie tylko znaczenie naukowe, ale także pewne znaczenie dla organizacji medycznej.
Francis D. Moore, MD
Harvard Medical School, Boston, MA 02115

[patrz też: dyżury aptek polkowice, olx głubczyce, aldosteronizm ]